سه شنبه ۸ فروردين ۱۳۹۶
ساخت سازه سه بعدی مهندسی بافت با خواص مناسب زیستی
محققان دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر داربستی برای استفاده در مهندسی بافت تولید کرده اند که خواص مناسب تری نسبت به نمونه‌های مشابه دارد.

به گزارش پایگاه خبری ایران روشن؛به نقل از روابط عمومی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، محققان دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر داربستی برای استفاده در مهندسی بافت تولید کرده‌اند که خواص مناسب‌تری نسبت به نمونه‌های مشابه دارد. این داربست در مقیاس آزمایشگاهی سنتز شده است.
مهندسی بافت به طور عام به معنی توسعه و تغییر در زمینه رشد آزمایشگاهی مولکول‌ها، سلول‌ها در بافت یا عضو، برای جایگزینی یا ترمیم قسمت آسیب دیده بدن است.
دانشمندان از سال‌ها قبل قادر به کشت سلول‌ها در خارج از بدن بودند. ولی فناوری رشد شبکه‌های پیچیده و سه بعدی برای جایگزینی بافت آسیب دیده اخیراً توسعه یافته است. بر اساس تعریف، برای ساخت یک بافت به شیوه‌های مهندسی، نیاز به طراحی یک داربست با ساختار فیزیکی مناسب با امکان چسبندگی سلول‌ها به آن، مهاجرت سلولی، تکثیر و تمایز سلولی و در نهایت رشد و جایگزینی بافت جدید است.
ساجده خورشیدی محقق دانشگاه صنعتی امیرکبیر هدف از انجام این طرح را تولید یک داربست سه بعدی با ریزساختار و خواص زیستی مناسب با بهره گیری از نانوالیاف پلیمری عنوان کرد.
به گفته خورشیدی، کارایی و زیست سازگاری داربست تهیه شده در این طرح نسبت به نمونه‌های مشابه بسیار بالاتر است.
خورشیدی با تأکید بر اینکه هدایت الکتریکی داربست‌های مهندسی بافت یکی از مهم‌ترین عوامل مؤثر بر عملکرد آن‌ها است، افزود: در طرح حاضر نانوالیاف به گونه‌ای تولید شده‌اند که از یک ساختار سه بعدی برخوردارند. این موضوع موجب افزایش قابل توجه هدایت الکتریکی این داربست شده است به نحوی که نسبت به معادل دوبعدی شان مهاجرت سلولی بسیار بالاتری را ارائه داده اند.
وی خاطرنشان کرد: در طرح حاضر ابتدا فرایند الکتروریسی اصلاح شده طراحی شد. در مرحله بعد شرایط بهینه برای سنتز نانوالیاف سه بعدی تعیین شد. سپس از محلول پلی آنیلین/پلی کاپرو لاکتون برای تولید داربست استفاده شد. در نهایت سازه ی سنتز شده از لحاظ ساختاری و بیولوژیکی مورد ارزیابی قرار گرفت.
مشاهدات نشان داده‌اند که هنگامی که درصد پلی آنیلین از 7 به 70 درصد افزایش یافته، الیاف از حالت دوبعدی به حالت سه بعدی تغییر یافته و هدایت الکتریکی آن‌ها 1000 برابر افزایش پیدا کرده است.
این تحقیقات حاصل تلاش‌های ساجده خورشیدی دانشجوی مقطع دکترای دانشگاه صنعتی امیرکبیر و اکبر کارخانه عضو هیأت علمی این دانشگاه است.
نتایج این کار در مجله International Journal of Polymeric Materials and Polymeric Biomaterials (جلد 65، شماره 12، سال 2016، صفحات 629 تا 635) به چاپ رسیده است.

/انتهای پیام

منبع : فارس
*نام و نام خانوادگي :

پست الکترونيکي :

*مطلب :
۱) نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .
۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .
۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .
۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .
آخرين عناوين