جمعه ۲۸ مهر ۱۳۹۶
در حاشیه سقوط 7 پله‌ای در دنیا طی چهار سال؛
سقوط تدریجی خودروسازی کشور زیر لبخند بی‌مهری
افت چشمگیر آمار خودروسازی در کشور و همچنین کاهش تقاضای خرید از سوی مردم، واکنشی به کاهش کیفیت خودروهای داخلی و افزایش قیمت آن‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری ایران روشن؛ پس از گذشت سالیان دراز از آغاز صنعت خودروسازی در کشور، هنوز شاهد تولید خودروهایی هستیم که فناوری ساخت آن‌ها به حداقل بیست سال پیش بازمی‌گردد.

قیمت‌های هنگفت این خودروها و در عوض نبود استاندارها و کیفیت‌های لازم در آن، همچنین کاهش نقدینگی، چند ماهی است که مردم را به واکنش واداشته است. یکی از این واکنش‌ها همان تحریم خرید خودروی صفر داخلی توسط مردم بود که با بعضی سیاسی‌کاری‌های خودروسازان ناکام ماند.

به‌هرحال مسئله این است که مردم در نظر داشتند با اجرایی شدن برجام و ورود خودروسازان خارجی به کشور، فضای رقابت در داخل گرم‌تر شود و درنتیجه قیمت خودروها کاهش و کیفیت آن‌ها افزایش پیدا کند، که این‌گونه هم نشد.

حال چیزی نگذشته است که نتیجه‌ی این موضوعات با کاهش سه رتبه‌ای تولید خودروی ایران در سال گذشته نمایان شده است.

این در حالی است که آمار تولید ماه اخیر خودروسازان ایرانی با افت‌وخیزهای گوناگونی همراه بوده است.

در خردادماه امسال، تولید انواع خودرو در گروه صنعتی ایران‌خودرو، افتی 4 درصدی را تجربه کرده است و از ۵۳ هزار و ۴۲۳ دستگاه در خرداد ۱۳۹۴ به ۵۱ هزار و ۲۹۳ دستگاه کاهش‌یافته است.

البته میزان تولید خودرو توسط گروه خودروسازی سایپا به‌عنوان رقیب اصلی ایران‌خودرو با رشد ۳۵.۴ درصدی همراه بوده و از ۲۹ هزار و ۵۳۷ دستگاه در خرداد ۱۳۹۴ به ۳۹ هزار و ۹۸۱ دستگاه افزایش‌یافته است.

بااین‌وجود در همین زمان تولید خودروسازی مدیران و بهمن افزایش‌یافته است، اما تولید خودروی راین، کرمان موتور و دیار خودرو با کاهش و یا توقف همراه بوده است.

با همه این اوصاف، خبرها حاکی از آن است که تولید خودرو در ایران در سال گذشته با کاهش 110 هزار دستگاهی تولید خودرو روبرو بوده است. این موضوع در چهار سال گذشته تکرار شده است. ایران که در سال 90 با تولید سالانه 1 میلیون و 500 هزار خودرو در سال، خود را به جایگاه 13 این رده‌بندی رسانده بود، حالا پس از گذشت حدوداً پنج سال، طبق آمار انجمن جهانی خودرو‌سازان، با تولید سالیانه 980 هزار خودرو، به رده‌ی بیستم این رده‌بندی سقوط کرده است.

این در حالی است که در سال 2014، ایران با تولید یک‌میلیون و 90 هزار دستگاه خودرو در سال، در جایگاه 17 دنیا قرار داشت و کشور کره جنوبی -که هم‌زمان با کشورمان پای به عرصه صنعت خودرو گذاشته- با تولید سالانه 4.5 میلیون دستگاه در مکان پنجم این رتبه‌بندی قرارگرفته بود.

البته این موضوع به آن معنی نیست که افزایش تولید خودرو بدون در نظر گرفتن کیفیت آن نکته‌ی مثبتی است، بلکه این وجیزه در تلاش است تا بیان کند که نه‌تنها کیفیت خودروها در این سال‌ها افزایش چشمگیری نداشته، بلکه تولید همین مختصر سواری‌ها نیز کاهش‌یافته است. دلیل آن را می‌توان در عدم رغبت مردم به خرید، کاهش نقدینگی و شاید در کاهش رونق بازارهای جهانی جست‌وجو کرد.

با چنین وضعیتی که بر صنعت سواری سازی ایران حاکم است، سلب اعتماد مردم و کاهش روزافزون تولید خودرو امری طبیعی است.

/انتهای پیام

*نام و نام خانوادگي :

پست الکترونيکي :

*مطلب :
۱) نظراتی را که حاوی توهین، هتاکی و افترا باشد را منتشر نخواهد کرد .
۲) از انتشار نظراتی که فاقد محتوا بوده و صرفا انعکاس واکنشهای احساسی باشد جلوگیری خواهد شد .
۳) لطفا جهت بوجود نیامدن مسائل حقوقی از نوشتن نام مسئولین و شخصیت ها تحت هر شرایطی خودداری نمائید .
۴) لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید .
آخرين عناوين
پربازديدها
پربحث ترین ها